torsdag 11. september 2008

Flere turister klager på norgesferien

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/09/11/546492.html

Det er dyrt her! Det tror jeg vi må ta inn over oss, sånn at vi kanskje kan klare å tilby utenlandske turister noe de synes er verdt pengene. Vakker natur er det mange steder! Jeg tror de er på jakt etter gode opplevelser.

Selv er jeg fra Oslo, og sentrum ser stort sett alltid ut som et bombekrater. Og hvert utbedringsprosjekt tar en evighet... Selv har jeg i mange måneder vært spent på hvilken vei jeg må gå for å komme til Oslo S når jeg skal reise noe sted med tog og hvor mye tid jeg må beregne for å komme meg dit.

Jeg tror også vi godt kan være litt mindre nasjonalromantiske i vår tilnærming til turistene. Det er ikke sikkert de vil ha sveler, komper, lefser, sursild, får-i-kål etc. selv om vi er veldig glad i det selv. Vi må ikke bli fornærma hvis de vil ha biff eller hamburgere!

Hardanger ER vakker, men hvor mange ganger skal vi selge fruktblomstringen og bunadene, eller Holmenkollen, Frognerparken og Frammuseet for den saks skyld? Og landet vårt er langstrakt og det koster flesk og tid å reise og se midnattssola, Lofoten eller Træna som jeg selv har som et yndlingsmål.

Oslo er min by! Så det blir mye snakk om Oslo i dette innlegget. Den blir aldri kontinentale København, for der har de tenkt byplanlegging siden tidenes morgen, mens det aldri har vært på agendaen her i byen. Alt tar jo evigheter her også... Operaen f.eks.! Men Oslo er så mye mer enn Holmenkollen, Frammuseet og Vigelandsparken... Hva med å vise turistene naturstien langs Akerselva? Holmene og øyene? Nordmarka? Østensjøvannet? Kolonihagene? Alle perlene som gjør at Oslo er en fantastisk liten storby, rett og slett!

Og hva om vi slutter å grise til overalt...? Prostituerte og tiggere finnes i de fleste hovedsteder, men det er ikke de som forsøpler gatebildet her i byen. Det klarer vi fint selv!

Ingen kommentarer: