onsdag 24. september 2008

Bør alkoholserveringen på flyene avskaffes?

Nå er jeg tilbake fra en fin tur til Egypt, og det skal jeg komme nærmere tilbake til om ikke så lenge. Har masse fine bilder og sånt!

Før jeg dro til Egypt var det en del debatt rundt på nettet om det burde finnes flygninger der barn ikke kan få være med. De er visst veldig plagsomme... Vel, det går faktisk an å snakke til dem! Jeg hadde en søt, liten dukke på 3 år eller noe sånt bak meg på flyet nedover. Hun sparket, og jeg ba mora hennes om å snakke til henne. Da det ikke holdt, reiste jeg meg opp og snakket til henne selv. Jeg var veldig blid og hyggelig og forklarte at seteryggen var veldig tynn sånn at jeg kjente veldig godt når hun sparket. Da lovet hun ikke å sparke mer, og det løftet holdt hun! Ikke nok med det, men hun passet også på at storebror ikke sparket i setet han hadde foran seg heller!

Men går det an å snakke fornuft med fulle voksne...? Nope! Jeg gidder ikke å prøve en gang, for jeg er lei fulle middelaldrende som selv synes de er dritmorsomme og plager andre med bråk og dårlige vitser og roper at vi andre er sure hvis vi misliker situasjonen.

Foran meg satt det noen som drakk tett hele turen. Etterhvert ble de mer og mer høyrøsta med dummere og dummere vitser, og de maste på flyvertskapet hele tiden. Jeg lurte på når de skulle bli nektet mer alkohol...

Så skjedde det... En av de fulle mennene reiste seg opp, tok overhaling og slo til dama i setet foran i ansiktet med en tom plastikkflaske. Det var et hendelig uhell kanskje, selv om fylla nok hadde skylda. Det var nok også fylla som gjorde at fyren ikke forsto hva som skjedde og derfor ikke ba om unnskyldning. Om det var fylla eller ren og skjær dumhet som fikk mannen til dama til å tenne på alle pluggene, aner jeg ikke. Men han som hadde snubla var straks klar til nevekamp. Bannord, skjellsord og trusler haglet.

To flyverter grep inn, men de hadde sitt vare strev med å roe ned gemyttene. Han ene forsvant inn til kapteinen som over høytaleranlegget krevde at de roet seg ned og gjorde oppmerksom på at dette ville bli slått hardt ned på. Uroen fortsatte helt til den ene flyverten sa: "Du, du, du, du og du blir sittende igjen på flyet når de andre går av. Kapteinen vil for det første avgjøre om dere i det hele tatt får fly hjem igjen med dette selskapet. For det andre har han rapportert til egyptisk politi, som vil snakke med dere."

På samme flight var det forresten også en full kvinne som ble tatt for røyking på do...

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige: Flyvertskapet er først og fremst sikkerhetsansvarlige. Fulle folk er en sikkerhetsrisiko. Hvis voksne mennesker ikke kan oppføre seg, vil jeg ha alkoholfrie fly!

Men jeg vil gjerne bli kjent med en søt liten dukke som på vei hjemover satt bak meg nok en gang. Hun kjente meg igjen og lente seg over for at vi kunne ha en fin liten prat om Egypt! :o)

De som hadde vært fulle på nedoverturen fikk være med flyet hjem. Heldigvis holdt de en ganske lav profil!

Ingen kommentarer: